Shrnutí: Článek přináší široký přehled nejobvyklejších možností, kterými lze propagovat vlastní výrobky nebo služby. Po jeho přečtení budete schopni přehodnotit vlastní způsoby propagace a doplnit je o možnosti, které jste třeba zatím nevyužívali.
Výběr vhodného způsobu reklamy a propagace je důležitým rozhodováním v rámci marketingu každé firmy. Jakým způsobem tedy nejlépe komunikovat se stávajícími a potenciálními zákazníky? Konkrétní odpověď přesně vyhovující vaší situaci se v tomto článku nedozvíte, ale zde uvedený přehled vám může značně usnadnit hlavně počáteční vybírání. Ačkoliv seznam není kompletní, zveřejňuji jej proto, že v podobné šíři jsem jej zatím nikde jinde neviděl.
Je nutné si také uvědomit, že tento článek může pomoci pouze s výběrem způsobu komunikace. Komunikace z pohledu marketingu je dle mého pouze prostředek, nikoliv cíl. Než tedy budete vybírat, měli byste mít určitě jasno v tom, co a komu chcete vlastně sdělit. Kdybyste teď od tajného sponzora dostali darem 100 miliónů na vaši prezentaci, věděli věděli byste, co za ty peníze chcete vlastně říci? Než vysílat do reklamního prostoru nicneříkající fráze, raději se předtím pořádně zamyslete, čím můžete lidi zaujmout. K tomu vám může pomoci můj dřívější jednoduchý návod jak spravovat svou reklamu. Předpokládá se také, že k reklamě přistupujete ve chvíli, kdy máte životaschopný a dostupný produkt s odpovídající cenou.
Internet je asi nejnovější médium, které rychle získává na významu a míře využití. S rostoucí počítačovou gramotností už se pomalu stává prvním místem, kam lidé chodí pro informace a v mnoha oborech už se dodavatelé vybírají především na internetu. Jak se zde zviditelníte?
Poznámka: Snaha o co nejvyšší umístění na vyhledávačích se všeobecně často nazývá SEM (Search Engine Marketing), v případě přirozených výsledků vyhledávání pak SEO (Search Engine Optimization).
Ačkoliv se v souvislosti s nástupem internetu mluví o snižující se čtenosti klasických tištěných médií, ještě dlouho bude tisk představovat významný způsob propagace. Protože cena reklamy zde bývá značná, většina inzerentů si bude moci dovolit asi jen reklamu v regionálních nebo odborných médiích. Přehled jednotlivých titulů lze najít například na stránkách PNS.
Rádio je další z tradičních médií. Vzhledem k množství posluchačů lze reklamu v rádiu ve srovnání s tiskem koupit levněji. Je to však vyváženo tím, že je nutné reklamu často opakovat, aby ji někdo vůbec měl možnost celou slyšet a zachytit. Počet klasických rádiových stanic je omezen udílením licencí na kmitočtové frekvence. Při výběru z přehledu rozhlasových stanic vám mohou pomoci informace o jejich poslechovosti.
Stručný přehled rádií:
Celoplošné televize si dovolím přeskočit – každý je asi zná a pokud by v nich chtěl někdo inzerovat, asi o tom stejně nebude rozhodovat na základě přečteného internetového článku. Pro menší inzerenty však existuje možnost využití drobných regionálních a kabelových televizí (viz kompletní přehled televizí na www.radiotv.cz). Do budoucna se rýsuje také možná inzerce na internetovém kanálu Stream zakoupeném nedávno Seznamem a na dalších podobných internetových kanálech.
Termín venkovní (či outdoor) reklama zde používám všeobecně – jak lze lidi zastihnout mimo domov nebo práci. V marketingu se toto označení nejčastěji používá hlavně v souvislosti s billboardy, MHD apod.
V této oblasti existuje řada firem, které provozují a prodávají databáze s kontakty na cílové skupiny dle vašeho výběru. Údaje je možné získat sám i jinak (např. z internetu), je však vhodné zjistit si podrobnosti ohledně právní úpravy a postupovat citlivě vůči cílovým adresátům, neboť řada z nich je oprávněně háklivá na zneužití osobních údajů a narušování soukromí.
Reklamní předměty (nejčastěji označené decentně logem) jsou vhodným způsobem jak budovat dlouhodobé vztahy nejen se stávajícími, ale i novými klienty. Vhodné je, když jde o předmět dlouhodobě používaný a pozitivně vnímaný příjemcem. Cenově se můžeme pohybovat od propisek až po opravdu luxusní dárky pro významné klienty.
Mnoho firem je zvyklých komunikovat pouze přímo se zákazníky. Názor zbytku veřejnosti je však také velmi důležitý, i když nemusí jít přímo o vaše klienty. Negativní názor veřejnosti vám může velmi uškodit a naopak pozitivní může pomoci získat nové věrné zákazníky. Dokonce i monopolní firmy často inzerují, aby zlepšily mínění o své firmě a měly tak lepší vyjednávací pozici např. při změnách zákonů. Kromě toho osobní doporučení a bezplatná pozitivní publicita mohou za určitých okolností zcela nahradit placenou reklamu.
Výše nastíněné kategorie nelze brát příliš přísně, položky se mohou často prolínat. Zde přidávám ještě několik možností propagace:
Jak už bylo úvodem řečeno, výše uvedený přehled není a ani nemůže být kompletní. Vždy lze přijít s něčím novým, najít výhodnou možnost, kterou konkurence ještě nevyužívá. Takto byste na tuto pomůcku měli také nahlížet a zkoušet přicházet i s novými způsoby jak oslovit zákazníky i širokou veřejnost a komunikovat s nimi. Dobře vybrat média je jedna věc, ovšem neméně důležité je potom sjednotit veškerou komunikaci umně dohromady.
Jmenovitě článek neřeší toto:
Chcete-li být stručně upozorněni na nové články a aktuality, přidejte si RSS kanál tohoto webu do čtečky zpráv nebo přihlaste svou emailovou adresu k odběru novinek přibližně jednou měsíčně:
Ochrana soukromí: Vaše emailová adresa zůstane zachována v naprosté tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnuta. Novinky jsou zasílány formou stručného textového emailu jednou nebo maximálně dvakrát měsíčně. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu uvedeného na konci každého emailu.
2024 © Ing. Mira Vlach – Všechna práva vyhrazena